Skąd się wzięły termosy? Czyli historia marki Thermos

thermos - historia marki 1
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest

Marka Thermos od wielu lat słynie z produkcji wysokiej jakości termosów i kubków termicznych. Technologie próżniowe tej firmy znane są na całym świecie. Mało kto jednak wie, że to marka z ponad 100-letnią tradycją w zakresie produkcji rozwiązań termicznych i wzornictwa. W tym wpisie przybliżymy nieco arcyciekawą historię wynalazcy termosów.

Konkurs na nazwę czyli początki marki Thermos

Powstanie pierwszej „próżniowej butelki” datuje się na rok 1892. Wtedy to Sir James Dewar -naukowiec z Uniwersytetu Oxford’a wynalazł pierwszy prototyp termosu. Produkty na nim wzorowane nie trafiły jednak od razu do produkcji. Stało się to dopiero w roku 1904, kiedy dwóch niemieckich szklarzy postanowiło zacząć produkować ją do celów komercyjnych.

Szklarze nie mieli pomysłu na nazwę swojego produktu, ogłosili więc konkurs. Otrzymali sporo propozycji, jednak za najlepszą uznali właśnie nazwę „Thermos”. Jej pomysłodawcą był pewien dżentelmen z Monachium. Nazwa ta miała nawiązywać do greckiego słowa „Therme” oznaczającego ciepło. 

Z butelką Thermos dookoła świata

W roku 1907 Thermos GmbH sprzedał w całości prawa do nazwy trzem innym firmom: Amerykańskiej Thermos Bottle Company z Nowego Yorku; firmie Thermos Limited pochodzącej z Anglii oraz kanadyjskiej marce Thermos Bottle Co. Ltd. Firmy te znacząco rozwinęły ideę próżniowej butelki. 

Warto wspomnieć, że nieco wcześniej butelka została kilkukrotnie użyta w znanych w tamtych czasach ekspedycjach. Były to wyprawy organizowane m.in. przez.: sierżanta E.H. Shackleton’s na Biegun Południowy oraz sierżanta Roberta E. Peary’s do Arktyki. Używano jej także w czasie podróży pułkownika Roosevelta do Mombassy. Butelka próżniowa dotarła wtedy nawet do serca Afryki wraz z Richardem Harding Davisem. Wiadomo także, że Thermos towarzyszył braciom Wright podczas ich pierwszego lotu balonem!

Liczne nagrody i wyróżnienia

Produkt marki Thermos wielokrotnie święcił triumfy za swój przełomowy design. W roku 1909 zdobył „Wielką Nagrodę” podczas Wystawy Alaska Yukon Pacific. Kolejne wyróżnienia na międzynarodowych wystawach pojawiały się regularnie w następnych latach. 

thermos - historia marki 2

Za technologiczny przełom w rozwoju firmy uznaje się rok 1911. Wtedy to po raz pierwszy została zaprezentowana maszyna do produkcji szklanych wkładów. Do tej pory wszystkie produkty były tworzone w całości ręcznie. Wynalezienie maszyny zrewolucjonizowało produkcję. Dzięki niej firma osiągnęła jeszcze większą popularność.

Innowacje motorem napędowym biznesu

W 1923 roku Thermos przedstawił pierwszy 24 pintowy (czyli ponad 11 litrowy) termos o nazwie”Blue Bottle” oraz inny nowy model o pojemności 1 galona (czyli 3,7l) znany wtedy jako Thermos Jumbo Jug.

Kolejne lata obfitowały w same trafione pomysły. Stworzono m.in. nowy typ szkła o nazwie Pyrex® oraz technologię podwójnych ścianek. Innowacyjne materiały i technologie pozwoliły marce wyprodukować jeszcze większe termosy o pojemności 28 gallonów.

Tak duże pojemniki szybko znalazły swoich odbiorców. Cieszyły się ogromną popularnością w lodziarniach i sklepach rybnych. Jednak wynalezienie lodówki, mocno osłabiło pozycję firmy. Doprowadziło ją to niemalże do bankructwa!

Ciemne chmury nad marką?

Przyszedł rok 1939 a wraz z nim wybuch II wojny światowej. Dla wielu przedsiębiorstw oznaczało to wielkie zmiany. Angielskie zakłady firmy Thermos zostały zaciągnięte do produkcji jedynie na użytek wojska. Wraz ze startującymi samolotami w powietrze wylatywały setki a może i tysiące termosów. Podobna sytuacja miała miejsce w zakładach za oceanem. Thermos również tam zaczął odgrywać bardzo dużą rolę na froncie. Niemalże 100% produkcji trafiało wtedy na użytek wojska lub do wojskowych laboratoriów zajmujących się tworzeniem broni atomowej. Mimo przejściowych trudności, po zakończonej wojnie Thermos w dalszym ciągu był marką rozpoznawalną na całym świecie.

Największe gwiazdy prosto z taśmy produkcyjnej

Rok 1953 obfitował w kolejne wynalazki. Firma jako pierwsza wprowadziła technikę litograficzną, którą wykorzystano do produkcji stalowych pudełek na śniadanie, czyli tzw. lunch box’ów oraz na obudowy termosów. Pojemniki te przedstawiały gwiazdę Westernów Roy’a Rogersa. W tamtych czasach były to produkty hitowe. Sprzedały się w rekordowej ilości ponad 2,000,000 egzemplarzy i to tylko w pierwszym roku.  

W 1955 Thermos postanowił rozszerzyć swój asortyment poprzez wykupienie zakładu „Little Brown Jug” i kilku innych nieco mniejszych wytwórni termosów. 

Do roku 1957 technologia próżniowa Thermos była doceniana głównie w branży spożywczej. Termosy wykorzystywano do przechowywania napojów i żywności. Firma zaczęła jednak udowadniać swoją przydatność w ośrodkach naukowych. Produkty zaczęto wykorzystywać w przemyśle pomiarowym, energetycznym, samolotowym, a nawet medycznym.

Stalowa rewolucja

W 1966 firma Thermos wprowadziła na rynek pierwszą butelkę próżniową wykonaną ze stali. Produkt ten okazał się strzałem w dziesiątkę z wielu powodów i tym samym zrewolucjonizował rynek na całym świecie.

Do 1971 termosy marki Thermos eksportowano już do ponad 100 krajów. Firma doczekała się wtedy Nagrody Królowej Anglii za wybitne osiągnięcia w eksporcie. 

Rok 1985 to również rok wielu zmian. Wprowadzono na rynek rewolucyjny dzbanek do kawy o nazwie „The Coffee Butler”, który utrzymywał ciepło napoju. Produkt bardzo szybko stał się podstawowym wyposażeniem w każdej amerykańskiej kuchni. Spotkać można go było niemalże w każdym przydrożnym barze. Z bardzo podobnych modeli korzystamy obecnie w salach konferencyjnych, biurach czy hotelach.

Kolejnym znaczącym sukcesem było opatentowanie oraz wprowadzenie na rynek nowej linii toreb termicznych o nazwie IceBoundT. Produkty te prezentowały się estetycznie i były przede wszystkim użyteczne. Stworzono je z ekskluzywnego materiału IsoTechT, składającego się z wielu warstw izolujących. Torby były też szczelne i trudne do uszkodzenia.

Obecnie Thermos niezmiennie kontynuuje tradycję i nieustannie wprowadza świeże pomysły na rynek. Marka wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością na całym świecie.

My też doceniamy jakość produktów tej firmy, dlatego w czasie rodzinnych wypadów nie brakuje u nas termosów obiadowych czy kubków termicznych Thermos. W tworzonych przez nas rankingach termosy zawsze plasują się na wysokich pozycjach. Rankingi możecie podejrzeć TUTAJ lub TUTAJ

udostępnij ten post Swoim Znajomym

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *